Kakva je vaša slika Boga? Kako ste zamišljali Boga dok ste odrastali? Mijenja li se s vremenom ta slika? Jeste li poput mene Boga zamišljali kao starca u oblacima koji je prilično distanciran i dalek, a ipak vodi računa o grijesima u nekoj svojoj božanskoj bilježnici. 

Unaprijed zamišljene slike

Kada pokušavamo produbiti svoj ustajali odnos s Bogom ili kada Ga pokušavamo ponovo otkriti kao onoga Boga koji prebiva u svim stvarima moramo biti u stanju, na trenutak, ostaviti po strani one slike s kojima smo odrasli. William Barry, SJ kaže: “Evanđelja opisuju učenike kao muškarce koji nisu započeli svoj odnos s Isusom s nekom unaprijed stvorenom slikom o njemu koja je kasnije potkrijepljena.” 1 Morali su osobno upoznati Isusa kroz svoje stvarno životno iskustvo. Unaprijed stvorene slike mogu blokirati naše istinsko upoznavanje Boga.

Možda ste primijetili da kada pišem o Bogu uvijek koristim rodno neutralan jezik. To je uobičajena praksa među mnogim teolozima i akademicima. Svi znamo da Bog nema spol jer Bog nije ljudsko biće. Međutim, svi smo odrasli sa slikom Boga kao muškarca, Oca. Sveto pismo govori o Bogu kao Ocu, isto tako i o Isusu. Riječ logos na grčkom je riječ muškog roda. Ali Biblija za Boga također koristi i riječi ženskog roda, poput sophia na grčkom ili ruah na hebrejskom. Novi zavjet koristi riječ pneuma koja je srednjeg roda. U početku je riječ sophia bila povezana s Isusom, ali prema Elizabeth Johnson, logos je preuzeo vodstvo “pošto je postalo nepristojno, s obzirom na razvoj patrijarhalnih tendencija u crkvi, tumačiti muškog Isusa ženskim simbolom Boga.” 2 Dakle postoji jedan povijesni kontekst za našu upotrebu zamjenica i riječi muškog roda za Boga. 

Metafore za Boga

Sveto Pismo koristi metafore koje se odnose na Boga kao majku, kao oca, kao stvoritelja, onoga koji rađa, onoga koji doji. Ali to su samo metafore – one ne sažimaju u potpunosti tko je Bog u svojoj punini. Ignacijevska duhovnost također ne sputava Boga na određeni spol ili metaforu. Kada je Maggi Van Dorn u svom postu prije nekoliko tjedana upotrijebila zamjenicu ona za Boga, među čitateljima se pojavio otpor. Označiti Boga s ona može biti neugodno i čudno za uši koje su oduvijek poznavale Boga kao njega i kao Oca. Nitko ne kaže da je Bog žena, kao što nitko ne pretpostavlja da druge biblijske metafore znače da je Bog doslovno dojilja. Mislim da, kao što bi nam i Ignacije rekao, budući da nam Bog izlazi u susret i komunicira s nama na jedinstven način, tako su određene metafore i slike Boga nekima korisnije nego drugima. Maggi je u svom postu čak citirala Tomu Akvinskog koji je rekao: “Bog govori u skladu s načinom primatelja.” Upotreba određene metafore ili zamjenice može istaknuti određeni aspekt Božjeg karaktera, imajući na umu da metafore uvijek imaju određene granice. 

Richard Rohr, OFM, bio je zatvorski kapelan i upoznao je mnoge muškarce čiji su očevi bili alkoholičari ili nasilnici. Za te ljude, kaže on, slika Boga kao “Oca ljubavi” nije uvijek bila od velike pomoći.

Sada možete vidjeti u kakav nas tjesnac stavlja definiranje Boga isključivo kao muškarca nazivajući ga jedino i isključivo “Ocem”. To je samo metafora. I kada mi onda ljudima koji nikada nisu imali mušku osobu punu ljubavi u životu kažemo, “Bog, Otac te voli,” ti ljudi se jednostavno ne mogu povezati s tom slikom. A to je bilo i moje četrnaestogodišnje iskustvo u zatvoru.

Richard Rohr, On Being, 13. travnja 2017


Židovska tradicija shvaćala je Božju božansku prisutnost kao ograničenu na Hram, ali znamo da Bog ne može biti ograničen na jednom mjestu, bilo u hramu, crkvi ili morskoj obali. Ignacijevska duhovnost ne ograničava Boga na jednu ili drugu metaforu ili lokaciju. Ovo je divna stvar u našoj vjeri. Bog, koji ima neograničene kvalitete ljubavi, želi s nama biti u dubokom osobnom odnosu. Ne vjerujem da Bog govori: “Morate me gledati kao Oca ili Majku ili Roditelja. Morate me nazivati muško ili žensko.” Možda nas umjesto toga Bog poziva da Ga otkrijemo i pita: “Što vam je potrebno kako biste me razumjeli kao onoga koji izljeva ljubav na vas i uzima vaše terete na sebe?”

Andy Otto
Preuzeto s www.godinallthings.com 
S engleskog preveo D.V.
Fotografija: Kelly Kiernan

1 William A. Barry, S.J., and William J. Connolly, S.J., The Practice of Spiritual Direction (New York: HarperOne, 2009)23.
2 ”Logos,” Wikipedia, accessed April 20, 2017, https://en.wikipedia.org/wiki/Logos#cite_ref-58

Prethodni članakDuhovne vježbe u svakodnevici: perspektiva 21. stoljeća
Sljedeći članakMrmljajuća bakica