Kratka riječ “više”, latinski magis, ima u ignacijevskome rječniku jedno tako reći “magično” značenje. Ignacije je često rabi u komparativu: “na veću slavu Božju”, “međusobno se više pomagati i biti na korist”, itd.
Jednom me netko upitao: “Već dugo vremena razmišljam, ali ne znam što u Ignacija zapravo znači riječ magis. Reagirao sam: “Odgovor imate na dlanu!” Onaj koji je postavio pitanje začuđen se zaustavio i pogledao sliku koju je donio sa sobom, na kojoj se mogao vidjeti izvor jedne rijeke. Jest, to je odgovor! To je smisao ignacijevskoga “više”: ljubav nije voda stajaćica, nije bara ni cisterna koja se može isprazniti. Ljubav ne istječe, nego preplavljuje. Ljubav je izvor-voda, koja se hrani iz neiscrpnih nebeskih i zemaljskih ponornica.
Ljubav se ne može “podmiriti” kao financijske dugove. Ona ne može reći: “Sad sam te dovoljno voljela. Sad smo ‘kvit’. Dosta mi je ljubavi. Sad je dovoljno!” Taj je govor drukčiji od govora ljubavi. Kao i sve ostalo, tako je i “više” sporno i opasno. Može prerasti u stalno forsiranje drugih ljudi i vlastitoga života. Izreka : “Najbolje je neprijatelj dobroga” može čovjeka ubiti: “Ova me riječ izazivala na vrhunska duhovna i ljudska postignuća i u biti me uvijek mučila.” Nešto grozničavo i prisilno što dolazi od riječi “više”, a i nezadovoljstvo kao njezin plod, pokazuju da je ovdje na djelu zloduh u pobožnoj odjeći stremljenja k savršenstvu.
Također postoji i “svjetovna” inačica riječi “više” koja više ne pazi na “granice rasta”: jedno prvotno zdravo razmišljanje o dostignućima može prerasti u puko preopterećivanje sama sebe i laktaški mentalitet.
Bitno je vidjeti pravi, Božji razlog za “više”.
“Što veći Bog” (Erich Przywara, DI) i “što veći čovjek” o kojem je Blaise Pascal jednom rekao: “Čovjek beskrajno nadmašuje čovjeka.“
U svojem rastu čovjek zankovito ogleda neshvatljivu veličinu Božju. Za anselma Canterburyjskog On je taj “nad kojim se ne može ništa većega zamisliti”. Biskup Hemmerle dovodi u vezu ovu Anselmovu predodžbu Boga s riječju “više” Svetoga Ignacija:
Willi Lambert SJ, iz knjige “Tražiti i nalaziti Boga u svemu”
Fotografija: Jake Hills