Krenimo od središnje istine naše vjere. Po krštenju se između Boga i čovjeka stvara vječna povezanost: Duh Sveti postaje utemeljitelj povijesti jedne osobe, povijesti koja tim činom postaje božanska, ali koja u isto vrijeme ostaje i ljudska povijest – dugo vrijeme razvoja svoje slobode kroz razna “da” i “ne”. Svatko, dakle, stvara svoju vlastitu duhovnost koja nije ništa drugo nego život Duha u njemu.
Postepeno se čovjekov unutarnji život razvija, molitva se ukorjenjuje, stišava se. Razlučivanje čini jasnijim razne odnose i izbore, djelovanje milosti Božje stvara duhovno biće koje sada postaje sposobno služiti u istini. U svemu tome samo je iskustvo učitelj: teorija tu mnogo ne pomaže. Ostaje pitanje: po čemu je, dakle, duhovnost sv. Ignacija specifična?
Ignacije želi bez prestanka “činiti volju” Božju. Ali do tog Boga se ne može doprijeti nekim točno određenim putem kroz prepreke i “noći”. On se objavljuje kao kreativna snaga koja zahtjeva suradnju u duhu poniznosti, ali istovremeno i u duhu inicijative i akcije. Kršćanin dijeli svoju vlastitu krhkost s onom Kristovom. Zbog toga on čini da ona “luda” Božja čežnja za društvom utemeljenim na ljubavi postane i njegova čežnja, on se potpuno predaje toj službi koja mu otkriva sve Božje tajne. On tako postaje “kontemplativan u akciji”.
Ignacije počinje svoje “Duhovne vježbe” predstavljanjem odnosa Stvoritelja i stvorenja. Oboje su vođeni istom ljubavlju u Bogu koji se po svom Sinu bezuvjetno predaje ljudima. Čovjek odgovara na tu ljubav kroz potpuno sebe-darje. Tako više ne postoji sveto ili profano, ni naravno ili nadnaravno, ni umrtvljenje ili molitva jer isti je Duh koji čini da se može “ljubiti Boga u svim stvorenjima i sva stvorenja u Bogu”.
Je li to razmišljanje samo još jednog optimiste? U stvarnosti je to pogled vjere koja smještava čovjeka i svaki njegov trenutak u njegovu sadašnjost, onu koja mu je darovana i koja tvori njegovo duhovno biće.
Ostaje činjenica da je čovjekov otklon od ljubavi uvijek moguć. I Ignacije se pita: na koji se način jasnoća Božjeg postupanja može toliko zatamniti u svojoj savjesti? I zbog toga predlaže “pravila za razlikovanje” pokreta koji prožimaju ljudsko srce. Ta pravila nisu njegov izum jer je njihov sadržaj bio dio tradicionalne mudrosti. Ali za njega “razlikovanje duhova” postoji u službi odluke to znači slobodnog čina po kojemu čovjek usmjerava svoj život i ostaje mu vjeran kroz sve dane svog postojanja, bez obzira što život donio.
Ovdje dolazimo do točke u kojoj se najjasnije pokazuje originalnost ignacijevske duhovnosti. Ona je sažeta u samom podnaslovu Duhovnih vježbi: “Tražiti i nalaziti Božju volju uredivši svoj život”. Bez sumnje, u životu postoje trenutci koji zahtijevaju od nas odluku velike važnosti. Ali, kada se radi o vjernosti Bogu tada ne postoje male odluke. Svaki slobodan čin je mjesto susreta s Bogom kao što je i svako prihvaćanje trenutka sadašnjosti novo otkriće djelovanja Duha: razlučivanje se čini iz sadašnjosti, u njenoj složenosti ili njenoj jednostavnosti. Tada si postavljamo pitanja koja donose na vidjelo mogućnosti ili pogreške i koja omogućuju da otkrijemo u konkretnosti vlastitog života što je volja Božja.
Maurice Giuliani SJ
Fotografija: Zac Durant